Rendelés kiszolgálás
A vevői rendelések sorrendisége a készlet és határidők alapján
Az optimális raktárkészlet – amely soha nem érhető el, de megcélozható az MRP modullal – a sikeres kereskedelmi tevékenység alapja. Ha ideális mennyiségű vevői rendelés érkezik (a nagyon sok nem mindig ideális), akkor készen is vagyunk, gondolhatnánk. A kettőt azonban össze kell kapcsolni, megfelelő sorrendben kell kiszolgálni a vevőket. Azonnal nem lehet, de „szinte rögtön”, a lehetőségeink szerint optimálisan lehet! Erre nyújt megoldást a vevői rendelések kiszolgálása modul.
Tipikus helyzet
Feleslegesen ne álljon a cég pénze az árukészletben! Emiatt mindig egy kicsivel kevesebb áru van, mint ahányan sorban állnak érte. De minden vevő egyformán fontos, minden vevő jogosan kéri az áruját. Kit értesítsünk, hogy jöhet a termékért és ki várhat még egy-két napot?
Megoldás
Érzelmi alapon nem hozunk üzleti döntést. Helyette válasszuk ki a legjobb (vagy legkevésbé rossz) megoldást, szolgáljuk ki „valamilyen” sorrendben a vevőinket!
Elméletileg könnyen megtehetjük, a gyakorlat azonban mást mutat: több értékesítő rendelkezik ugyanazon készlet felett és egy vevői rendelés több, kapcsolódó tételből is állhat. Hol és hogy húzzuk meg azt a bizonyos vonalat?
Technika
A vevői rendelések kiszolgálása modul a rendelkezésre álló készlet alapján húz egy virtuális piros vonalat, amely vonal jelzi, hogy a rendelkezésre álló készlet mennyi vevői rendeléshez elég. A rendelések szállítási határidő szerint sorba rendezve, vevőnként csoportosítva jelennek meg. Nem igazságos, de szabályos és következetes döntést kínál a rendszer. A döntés a vevők mozgatásával könnyen felülbírálható, újraszámolható, de az alapértelmezett sorrend is megfelelő megoldást nyújt a kiszolgálás problémáira.
Különleges esetek
Emberi fejjel, már kevés tétel esetén is nehéz végiggondolni a különleges eseteket. Miért is tennék emberi erőforrással, ha van rá számítógépes megoldás? Ilyen eset lehet az egyben kiszolgálandó rendelés: nem ügyfélbarát eredmény egy étkezőasztal a négy szék nélkül. Vevőink az egyben kiszolgálandó rendeléseket a rendszer alapján csak akkor kapják meg, ha minden komponens készleten van. Ugyanígy csak szoftveres megoldás képzelhető el, amikor nem tudunk egy nagyobb rendelést kiszolgálni teljesen, de sok, apró rendeléssel sok vevőt tudunk megörvendeztetni: „Egyben 200 raklap tej nincs, szolgáljuk ki a 8-10 raklapos vevőinket abból a 175 raklap tejből!”